Thursday, August 26, 2010

Tokoh-Tokoh Boria


Tuan Haji Abdul Rahman Bin Haji Hamid 
Bekas Penerbit boria RTM Pulau Pinang, terlibat dalam Pertandingan Boria Dendang Rakyat di TV1. Beliau merupakan pengadil boria di Pulau Pinang.


Encik Daud bin Ibrahim. 
Beliau merupakan penggiat Boria Sungai Pinang, Pulau Pinang. Pelakon sketsa boria dan pengadil pertandingan boria. Kegemilangan atau kebangkitan boria adalah bermula di zaman Pak Daud dengan Boria Sungai Pinangnya. Selain dari Radio Pulau Pinang dalam rancangan 'boria', kumpulan ini juga sering diundang di RTM.


Syed Akir bin Syed Ahmad. 
Beliau merupakan pemimpin Kumpulan Boria Anak Tanjung, Air Itam, Pulau Pinang. Beliau juga berperanan sebagai tukang karang dan pelakon sketsa dalam boria.




 Encik Abdullah Bin Darus
Beliau juga  dikenali sebagai Pak Lah. Pak lah adalah tokoh boria yang masih bergiat aktif menyumbangkan tenaga dan ideanya kepada perkembangan boria. Beliau banyak menyimpan khazanah gambar-gambar lama boria dan mengetahui asal usul boria.

3 comments:

  1. Antara tokoh terkenal boria tanah air..Mereka inilah yang bergiat aktif dalam mengekalkan muzik boria di Malaysia..

    ReplyDelete
  2. Kenapa kumpulan boria ini semakin menular dalam industri seni ?

    ReplyDelete
  3. Salam. Encik Abdullah Bin Darus telah meninggal dunia pada Mar 06, 2010. Semua karya dan dokumen berkenaan Boria kini berada dalam simpanan saya, anaknya. Jika perlu rujukan boleh email kepada saya at ac.yati68@gmail.com

    ReplyDelete