Thursday, August 26, 2010

Boria Pada Masa Kini

Banyak perubahan berlaku dalam persembahan boria pada masa kini. Perubahan adalah disebabkan oleh faktor masa dan kesan daripada pertandingan boria yang semakin meluas yang diadakan pada masa kini. Boria  telah diubahsuai mengikut cita rasa dan budaya komuniti tempatan. Perubahan dilakukan untuk menarik lebih ramai peminat untuk menonton. Persembahan boria kini dapat dilihat dalam hari kebangsaan dan di pesta Pulau-Pinang, tapak-tapak ekspo dan kawasan-kawasan pelancongan, pertandingan-pertandingan boria supaya muzik tradisi ini "tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas".

Perubahan adalah dari segi pakaian, jika dahulu pakaian adalah beraneka corak, warna, bentuk dan ragam tetapi kini pemakaiannya adalah lebih bercorak seragam. Sebagai contoh pakaian kelasi adalah seragam kecuali tukang karang memakai pakaian yang berbeza atau yang lebih istimewa.

Perubahan lain adalah segi gerak langkah tarian. gerak langkah tarian telah diseragamkan dan menyelitkan unsur-unsur moden dalam persembahannya.  Dari aspek muzik penggunaan kugiran dan pencaragam diaplikasikan. 





No comments:

Post a Comment